سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترجمه های آزاد ( Banafsheh Ghafel)
 
قالب وبلاگ

موسیقی در مانی

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی علاوه بر ایجاد خلاقیت ، انتقال عقاید ، افکار و احساسات و میراث فرهنگی هر کشور دارای کاربردهای پزشکی نیز شده و خواهد شد .

دکتر Mark Jude Tramo  نوروبیولوژیست دانشکده ی پزشکی دانشگاه هاروارد می گوید : « از نظر بیولوژیک ، موسیقی قسمتی از زندگی انسان است و سهم آن از لحاظ پزشکی به اندازه ی زیباشناسی آن حائز اهمیت است .  محققان دریافته اند که مغز به هارمونی پاسخ می دهد . نورولوژیستها در یافته اند که آن قسمت از مغز که مربوط به احساسات است ، نسبت به موسیقی عکس العمل نشان داده و فعال می شود .

تعبیر و تفسیر نت های موسیقی نوشته شده توسط قسمتی از مغز که در نیمکره ی راست قرار گرفته انجام می گیرد . این قسمت از مغز با قسمت دیگری که در نیمکره ی مخالف قرار دارد و مسئول شناسایی حروف و کلمات نوشته شده است در ارتباط است .بر اساس این بررسی ها و نتایج حاصل از آن ارتباط آناتومیک مستقیمی بین موسیقی و زبان مشاهده شده است .

برای اثبات تأثیر موسیقی بر بیولوژی بدن انسان ، مطالعه ای روی تعدادی از موسیقی دان های معروف و ماهر انجام شد . نتیجه ی به دست آمده این بود که مغز مردانی که با موسیقی ارتباط مداوم دارند در مقایسه با مردانی که سر و کارشان با موسیقی طولانی مدت نبوده ، بسیار بزرگتر است .

در کل باید گفت که موسیقی بر روی تمام سطوح مغز تأ ثیر می گذارد و محققان به دنبال شیوه هایی برای تحت کنترل در آوردن قدرت موسیقی به منظور تغییر در مغز هستند .

از دیگر کاربری های موسیقی ، استفاده از آن برای افزایش هوش و ذکاوت کودکان می باشد که برای اثبات و همه گیر شدن ای کاربری تحقیق و بررسی گسترده ای در حال انجام شدن است .

در نوتوانی و نورولوژی مغز نیز بسیار کارساز و مؤثر می باشد . به طوریکه از موسیقی به عنوان وسیله ی در مانی  برای  افرادی که دچار سکته های مغزی شده اند ، استفاده می شود و افرادی که قادر در اثر این عارضه ی مغزی قدرت تکلم خود را از دست داده اند می توانند دوباره به نوتوانی آن بپردازند . در این روش با استفاده از موسیقی قسمت هایی از مغز فعال شده و بر اساس ارتباطی که در بالا به آن اشاره شد ،‌ قدرت تکلم افراد به مرور بازگردانده می شود .

و در پایان اینکه موسیقی روزی موجب ترمیم مغزی بیماران مغزی خواهد شد و هم اکنون در ابتدای این راه  گام بر می داریم .

 

منبع :

 www.medinews.com

 

مترجم : بنفشه غافل


[ پنج شنبه 86/5/25 ] [ 11:34 صبح ] [ درباغ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

امکانات وب